The secrets behind my name

Wow! Macam gempak sangat jer.. haha! Seperti yg kawan-kawan sedia maklum, nama aku Najla.. Semenjak aku dibangku sekolah lg, bila sebut je Najla, mesti semua pelik.. "Najla? Najla je?" Aku pun jawab, "ye, nama saya Najla" Ramai jugak yg selalu menyebut Najwa.. kadang-kadang aku terpaksa mengeja nama aku untuk mereka.. Kalau ustaz-ustaz plak, diorg mesti panggil aku dgn nama Najla' (najlak) sebab sebutannye kene ada hamzah kat belakang..



Mak bapak aku mmg sengaja menamakan anak-anak mereka dgn nama yg pendek agar senang org nak menyebut & memanggil.. Tapi still, nama aku susah jugak org nak menyebut.. Aku rasa sbb ade "J" kat tgh2 tu.. Sebab tu ramai yg panggil La je.. Padahal La tu maksudnye tidak.. huhu.. Last2 mmg terlekatla dgn nama La tu dgn aku-aku sekali membahasakan diri aku La.. Ade jugak yg panggil Naj.. Woooo, yg ini aku tak berapa suka sgt.. Mcm geli je panggil Naj.. Bapak aku pulak suka panggil aku Najel.. Yg ini ada bunyi mcm org puteh sikit.. (perasan, hehe~). Tapi ada sorg kwn aku, Fiza Hanif yg suka panggil aku Najel gak.. Mana dia dapat aku pun xtau..

Ade jugak org yg selepas dgr nama aku terus tanye "awak ni Jawa eh?".. Haaa... betullah tu.. "mana tau?" "bunyi mcm jawa je".. hahaha.. Tapi ada jugak dgn tak payah tau nama aku dah tau aku ni org Jawa.. sbb muka aku mmg dah trang tang tang muka jawa.. (jgn salah anggap.. aku bangga jadi anak Jawa).. Kalau nak cakap dari segi keturunan ni, mmg atuk aku belah ayah dah sah-sah dr Indonesia & belah mak aku plak, moyang aku berasal dr Indonesia..

Ok, berbalik pada kisah nama tadi.. Sebenarnye mak aku yg nak bagi nama Najla tu kat aku.. Bila aku tanye mak, mana dpt nama tu, mak aku ckp sebenarnye dulu mak aku ade terdengar nama seorang penyanyi arab nama dia Najla.. Then, terus nak namakan nama anak dia Najla sbb dengar mcm sedap je.. Bila dicari-cari dlm buku nama-nama Islam ada pulak tu.. So, apa lagi, terusla bapak aku pun setuju..

Mula-mula bila org tanye maksud nama aku, aku sangat malu nak bgtau.. Kenapa? sebab maksudnya "mata yg cantik" (uuu wow, cantik ke?).. aku ingat ain je yg ada kene mengena ngan mata.. huhu.. ada dalam satu buku nama yg lain lg la, tulis maksud nama aku "yg jelita yg cantik mata".. haha tergelak la jugak bila terbaca tu.... Nama je pendek, tapi maksud punyela panjang..

Adakah mataku cantik seperti ini? (Oh tidak....)

Atau pun seperti ini? (lagilah tidak..) Menggoda seh mata minah ni.. Very sexy..

Walau apapun, aku bangga nama aku Najla.. Thanks to my mak & bapak aku sbb bg nama yg sedap untuk anak dia yg sorg ni.. (^_^).. Pesanan untuk member-member yg bakal melahirkan anak mereka, dah cari nama baby belum? Kalau belum, carila nama yg sedap didengar, maksud yg baik, & jgn panjang-panjang sangat & berbelit-belit nanti susah org nak menyebutnye k.. Sekian, wassalam..
Category: 13 comments

13 comments:

Nur Adibah said...

Wah2..Semenjak 2 menjak ni rajin btol ko berblog ye. Mmg ada cerita di sebalik setiap nama seseorang tu. Ak pn ade. hehe. Tp kan kalu ak la, ak suke name Imaan..Best kan?Hehe..

Najla Shuhud said...

Ha'a la aku pun rase tetiba aku rajin berblog.. Bosan sebenarnye.. Nak-nak ade je idea dtg nak tulis apa.. Karang kalau time kontang mmg aku senyap je la kot.. haha~

Yup, nama Iman mmg sedap.. Aku pun suka..

inspektor razi said...

naj? haha. memang pasni aku panggil ko naj.haha

Nur Adibah said...

Wah, meh cni ko tlg ak tulis blog ak. Byk je cerita tp ak malas nak taip. Upload gambo lg la. hahaha..

Najla Shuhud said...

Razi: Ko jgn nak mengade-ngade ek.. Anda tidak akan dilayan jika berbuat demikian.. Sekian terima kasih.. haha~

Dibut: Org berkerjaya mmg la.. Bz dgn urusan kerja.. Aku yg tidak bz semedang ni byk waktu terluang.. hehe~

Nur Adibah said...

Yela..hehe..Xpe2 rilex2...Doakan kita sume dpt keje ttp. hee..Kalu ade rezeki, ak akan kembali berkelana ke negeri org..huhu..

Najla Shuhud said...

Kembali berkelana ke negeri org? Negeri mana tuh? Apa plan?

Nur Adibah said...

Mayb aku akan berkelana di Selangor tp x tau lg la. Blom confirm. Ak nk abiskan kontrak kt cni dulu. Nak settlekan lesen n beli kete. huhuhu. Rs da malas nk dok jauh2..

Najla Shuhud said...

Maksudnye ko nak keje kat selangor ke or ko nak amik lesen & beli kete kat selangor..

Nur Adibah said...

Mayb akan bekerja di Selangor. Beli kete tu kt Johor le. Ak nak plat kete ak start dgn J. X nk B. hehehe..

Wee®AĆ© said...

umm.. betul2.. kita mestilah brbangga dgn nama kita n kena tahu maksud dia kan? i love my name! =)

azian azman said...

azian binti azman..
tnye kat mak nape name pendek sgt,..
mak ckp: " senang lakinye nak sebut time akad nikah nanti..x semput nak sebut name pnjg2.."...apekah???

btw..nice post!

name yg mak bapak kite kasi adalah sgt spesel..dan sgt berharga..heh!

Najla Shuhud said...

Dibut: Fuyooo... Dibut dh nak beli kete.. Jeles2.. huhu.. Aku ni ntah bile ler.. Sedih memikirkan masa depan ni.. Uwaaa.....

Wee: Betul2.. Nama & maksud yg baik mmg penting.. Sebab itu semua doa..

Azian: Thanks (^_^)..
Hehe, lawakla mak kamu ni.. Tapi ada betulnye jugak.. Kalau berbelit nanti asyik tersasul pulak kan.. hihi~