Persiapan Raya ~ Bhg Akhir

Wah, esok dah raya.. Dari semalam sampai ke hari ni asyik wat kerja je.. huhu.. Semalam semua adik beradik berkumpul.. Mmg riuh rendahla rumah kitorg.. Abang aku yg dr Serawak balik, adik aku yg keja kat KLCC pn balik + adik aku yg bljr kat UiTM Penang pn balik.. Bila dah berkumpul, masing2 cerita pengalaman kerja, pengalamn belajar & sebagainye.. Bukan selalu dpt berkumpul semua adik beradik ni.. Sbb tu ble dah semua ade masing2 nak lepaskan rindu.. hehe


Hari ni plak mcm2 kitorg wat.. Aku & adik beradik bergotong royong tolong mak aku memasak.. Penat keja memasak ni sbnrnye.. huhu.. Kitorg masak ketupat, lemang, rendang, ayam masak kurma, sup lembu & macam2 lg la.. Banyakkan? Sbb tu penat giler.. huhu.. Sbnrnye, hari yg paling sonok ialah hari ni sbb masing2 tolong menolong siapkan juadah raya & hias rumah.. Mmg cantik la umah aku.. haha


Pasal persiapan baju raya plak, malam td kitorg adik beradik yg besar2 ni gi meronggeng kat pekan Sg. Besar yg x berapa nak besar tu.. Tp aku terkejut sbb pekan tu jam giler.. Mase tu dh pukul 10.30 mlm.. Tp keadaan malam tu meriah sungguh.. Semua kedai pakaian & kedai makan penuh ngan org.. Sampai aku de terdengar salah seorg pekerja kedai pakaian tu merungut bile le nak tutup kedai.. Dahla penat, nak mandi lg pahtu nak tido kul bapela.. Sian dia.. Dahla penat layan pelanggan.. Owner kedai plak, rugila kalau dia tutup awal sbb org mmg tgh ramai.. Dah macam pesta aku tgk.. Padahal kalau waktu bese, pekan tu mmg sunyi.. Semua muka org luar.. Yela, pekan tu mmg terkenal dgn brgnye yg murah2.. hehe.. Malam tu kitorg balik kul 12 lbh tp org still ramai giler.. Aku xtaula pukul bape kedai tutup & pukul bapela dior nak balik.. huhu..


Malam ni plak, lepas je pengumuman raye, adik2 aku terus main mercun.. Kalau kat kawasan kg umah aku ni mmg meriah.. Berbalas2 bunyi mercun.. Mmg best & meriah giler.. haha.. Aku pn tumpang sekaki gak.. Sekali sekala apa salahnye.. kui3..


Okla, badan pn dh letih ni & mata pn dh kuyu.. Time to rest.. hehe.. Di kesempatan ni, aku & family nak mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin.. Daa~
Category: 4 comments

4 comments:

Nur Adibah said...

Sape yg keje kt KLCC?Selamat Hari Ry gak. Maaf zahir dan batin..

Ir A.Aziz said...

RAjen ko memasak + kemas umah. Aku bersihkan porch dpn umah jer. Malas pulak nak sibuk2. Hahahaha!

Najla Shuhud said...

@Nur Adibah: Adik aku Asif keja ng pakcik aku wat pest control kat KLCC & KLIA sbnrnye..

@Ir A.Aziz: Aku xdela masak mn pn.. Tolong memasak je.. hehe..

Nur Adibah said...

Oo Acip keje kat KLC. Ingatkan sape..Hee..