Ideal~

Salam to all my fans..

Muahaha, ayat poyos & syok sendirik sudeh terkeluar.. Ops..

Di sini saya ingin menyampaikan rasa gembira & bangganya saya kerana BERAT BADAN saya telah meninggi.. Eh, bukan.. Sudah bertambah.. hehe~

Yeay!!! Hahahahahahahahahaha~

Setelah berhempas pulas makan sebanyak yg mungkin PLUS makanan berkhasiat yg penuh dgn karbohaidrat & protein akhirnya berat aku bertambah sebanyak 3kg... Walaupun aku jarang ambik breakfast.. I know it's important tapi sgt susah untuk makan selain rasa asyik nak terkeluar balik.. I rather take a glass of milo je.. Aku mendisilplinkan diri dengan meWAJIBkan makan tgh hari & malam dengan sepinggan penuh nasi + seekor ikan + sayur-sayuran segar.. Dan akhirnya aku berjaya menaikkan semula 3kg yg telah hilang itu..

Malam, kalau pukul 12 mlm or 1 pagi tu aku rasa lapar, aku akan makan nasi.. Sebenarnya tak elok kan makan berat-berat bila dah lewat malam.. Tapi bila dah perutku berkeroncong ala-ala dangdut, nak buat macam mana kan.. Bedal je la.. pahtu tido.. Krooh..krooh.. Wahaha, elok sangatla tu Najla oi...

FYI, berat aku ms form 1 until form 3 ialah 38kg-41kg je.. Kurus giler kan?? Tinggi pulak, bukannya tinggi mana pun.. Sampai bila wat med. checkup before msk mrsm dlu, doc ckp aku ni kurus sgt.. Dia suh aku mkn byk2.. Sekali dah dok Jeli 2 thn, nah amik kau berat aku cecah 50kg!! Kadang-kadang terasa berat jugak nak bawak badan ni..

Habis je SPM, berat aku terus tetiba turun ke 47kg & maintain je sampai habis bljr.. Tapi, thn lepas, semakin turun ke 44kg disebabkan hilang selera makan.. Dengan azam yg membara untuk menaikkan semula berat badan aku ni, akhirnya berat aku dah kembali ke 47kg.. hehehe~ Walaupun sbnrnye aku mahu berat aku jadi 50kg..

Tapi, kalau ikut BMI, berat aku still tak capai tahap memuaskan.. Macam mn nak kira? Jom kita kira sama-sama...


BMI= Berat (kg)/ [Tinggi(m)]^2

Kalau jawapan yg korang dapat tu within the range of 22 until 27 maksudnya you're in healthy weight.. Bergembiralah.. If not, you have to struggle to gain or lose your weight ok..

Macam aku ni masih dikira pada border healthy weight.. Haih.. Nak senang lagi, korang tak payah susah2 nak kira.. Tengok saja pada table di bawah ni.. Pastikan korang punya tinggi & berat.. then carila titik pertemuan antara dua tu.. Nah, korang akan dapat status ke'ideal'an berat korang...


Nampak tak line hijau tu?. Haa, itu BMI aku.. Still di tahap underweight lg...

Tapi cuba tgk table kat bawah ni pulak...
Berat aku ditahap ok.. Eii, sukenyeeee~
Walau apapun, aku nak naikkan sampai ke tahap 50kg..

Ok, sampai di sini sahaja.. Jom sama-sama kita dapatkan berat badan yg ideal ok.. Aja2 Fighting!!!
Category: 2 comments

2 comments:

azian azman said...

betul2!!kite serupa..yan pun punye la susah nak naikkan berat badan..smpai ada owg cakap "mak ko x kasi makan ke?"

aisy, mcm nak tumbuk jek mulut die sampai berdarah..keh3..

NajLa ShuHuD said...

Sampai hati org tu ckp cenggitu ek.. huhu~ Akak rasa kita ni kategori kadar metabolisme tinggi.. sebab tu susah nak naik berat badan.. tapi kalau turun, senang je..