Hobi baru~

Salam semua.. Kali ni aku nak share dengan korang semua tentang hobi baru aku.. Sebenarnye masa aku sekolah rendah dulu, aku mmg dh banyak kali gak buat benda ni.. Tp aku buat untuk orang masa tu.. Buat sekadar suka-suka.. Maksudnye aku buat tak dapat duit la.. Tapi bila dapat tengok orang tu pakai, aku rasa puas hati.. Dlm hati, "Hahaha, itulah dia hasil tangan aku.. Canteknya.."


Hobi baru yg aku nak cerita ni sebenanrnye pasal jahit manik.. Satu hari aku tengok hampir setiap malam mak aku ni dok khusyuk menjahit manik kat baju baru dia.. Jeles plak aku tgk.. Aku pon ckp ngan mak aku, "Mak, La pun nak buat jugakla.. Mana boleh asyik baju mak je yg cantik.. Baju La pon nak cantik jugak".. hahaha.. Mak aku pun jawab, "Ha, apa lagi pergila jahit.. Bukannye susah mana pon.. Pilih je baju-baju lama La tu".. Hmmm, sambil-sambil tu aku pon berfikir baju apakah yang paling sesuai untuk dijahit.. Baju tu mestilah species yang kosong or tak crowded dgn bunga-bunga.. Then, ahah, aku dah dapat baju yang sesuai..


For my first attempt, mak aku yang belikan manik-manik & labuci dia.. Aku pon terusla menyulam manik-manik tadi pada lengan baju kurung aku.. Walah, inilah dia hasilnye yang sudah siap.. Untuk yang percubaan pertama ni, aku buat xdela kemas mana.. Tapi, okla.. hihi




Nak tgk lebih dekat? Ni aku ade close up gambar tu..




Ini pulak hasil tangan yang kedua aku.. Pattern tetap sama cuma warna labuci je yang lain.. Setakat ni aku takde idea lagi nak wat pattern lain..



Versi close up..



Daipada hobi ni boleh buat duit tau sebenarnye.. Sebagai contoh terdekat, mak aku sendiri.. Hobi dia mmg suka menjahit.. Sekarang dah jadi business woman.. Tapi takdela sampai bukak kedai.. Duduk rumah je.. Dalam pada waktu yang sama anak-anak and hal ehwal rumah tangga terjamin.. Customer yang dtg umah.. Mak aku pun sekarang ni dah dapat ramai kawan.. Link perniagaan kata orang.. hehehe.. Cuma kadang-kadang mak aku selalu gak mengadu pasal customer yang banyak songeh.. itu tak kene ini tak kene.. Tapi besela kerenah orang kan.. Kadang-kadang, mak aku yg dah kira pakar menjahit ni pun bila bagi nasihat, diorg takmo dengar.. Nasihat aku, kalau dah susah sangat suruh je org tu cari taylor lain.. Buat sakit kepala je melayan.. hahaha~

Jangan terkejut bila aku cakap upah yang mak aku dapat ni sangat lumayan.. hehe~ Jadi, korang kalau bosan-bosan sangat dah xde nak buat apa, lehla pikirkan hobi yang boleh mendatangkan keuntungan..
Category: 5 comments

5 comments:

ajezahmad said...

Wah, nak lawan baju mak datin la tuh? Hahahaha!

Nur Adibah Md Azman said...

Weh, bagus2. Bolele ak tempah jahit manik kat ko. Ak x minat nk wat bnd tu. Tapi, ak suke kalu baju ak byk manik. Meriah gitu. hehe..Baju batik Hari Guru ak penuh dgn manik2. Upahnye RM50 je. Seriously, lawa. Ak srh letak kt tgn je. Skali tu sampai ke bdn diletaknya. Puas hati giler!

NajLa ShuHuD said...

Aziz> Apa salahnye nak lawan baju datin.. mana tau tetiba aku jadi datin ke.. hahaha!

Adibah> Boleh, no problem.. hehe..
Wow, itu mesti cantek giler.. Post la dalam blog.. Boleh aku tgk.. hihi~

Salihah said...

canteknye..dulu masa amik skil mjahit, ade gak kene jahit manik tapi buruk je jadi..huhu
pasni leh la nak sruh jahitkan manik ek..hehe

NajLa ShuHuD said...

Leha, boleh je kalau nak tapi La ni still dlm mode beginner.. La tgh bljr buat yg lagi complicated.. La bljr sendiri je Leha tp kena tgk contoh dulu.. Nak harapkan idea sendiri blom ade lg.. hehe~