Nasi Ambeng

Hmm.. Weekend hari tu kitorg satu family makan nasi ambeng.. Sedap sungguh.. Apa tu nasi ambeng? Nasi ambeng ni sebenarnye makanan org jawa.. Kalau dulu-dulu bila waktu kenduri mesti ade nasi ambeng ni.. Dihidangkan dalam talam berlapikkan daun pisang.. Kan sedap tu.. Siap dapat mengeratkan silaturrahim lagi..

Tapi sebelum tu meh aku nak betulkan sikit sebab kadang-kadang ada org yg menyebutnye nasi AMBANG.. Salah tu, org jawa panggil nasi AMBENG ok.. So, lepas ni jgn ade lg org sebut nasi ambang.. Kadang-kadang rasa nak tergelak pun ade..

Aku nak explain la sikit cara-cara nak buat nasi ambeng ni.. Agak rumit sebenarnye, tp hasilnye sedap untuk di makan..

Pertama: Ok, mula-mula kene ada ayam.. Kalau kat umah kitorg ni, ayam tak ada masalah punya sebab kitorg tinggal nak sembelih je.. haha.. Kitorg guna ayam kampung yang dara baru sedap.. Ayam tu kenala sediakan dgn cara yang bersih & yang penting ianya HALAL.. Ayam tu kenela dibuat masak kicap..





Kedua: kenela ade serunding.. Serunding yang kitorg buat ni serunding kerang..





Ketiga: Kena ada kerabu sayur..





Keempat: mee goreng.. Kalau boleh, gunala mee gulung.. Mee biase pun alrite gak..





Kelima: Sebelum hidang, kenela ada daun pisang..





Ok, cara nak menyusun tu pulak kene ade gaya & caranye.. Mula-mula taruk nasi dulu kat atas daun pisang tu.. Then, bolehla letak segala macam kerabu, serunding, & mee goreng.. Yang penting jgnla dicampur-adukkan.. Last sekali baru letak ayam masak kicap tu at the top.. Barula cantik & berselera untuk dimakan.. Akhirnye, walah.. Inilah dia nasi ambeng yg sungguh lazat.. Ish, terase lapar plak aku..



Ok, itu semua benda-benda asas yang kene ade.. Ada jugak org yg tambah letak kacang tanah la, letak kerepek peyek la, letak bihun la.. Ikut suka org la kan.. Tapi benda asas tu mmg tak lari la.. Kepada sesiapa yg tak pernah makan tu, silalah cuba ye.. Aku ade gak terjumpa nasi ambeng ni kat R&R Semanggul.. Tapi kalau kat bazaar Ramadhan tu dah ade org jual rasanye.. Kalau terjumpa bolehla korg cuba.. Wassalam..
Category: 5 comments

5 comments:

jeman said...

salam.
keturunan jawa gak ke?

rasanya ada lg menu yg tertinggal kot..... pe dia??????

kalau kat belah jawa batu pahat cam saya ni, ada ikan kering bulu ayam. ada tempe + tahu goreng + bihun gereng (org jawa kata sambal goreng kot)

sebutan tu yg betul mmg AMBENG. bukan airbag. hehe

Najla Shuhud said...

Ikan kering bulu ayam? Haa.. Yang itu mmg x pernah dengar.. Sambal goreng mmg dh bese.. Mmg ade yg suka letak sambal goreng.. Tp mende asas yg lain still sama kan?

jeman said...

alah ikan kering yg kecik2 tu, bentuk seakan bulu ayam kot sbb tu nama dia ikan kering bulu ayam. pendek2 je mcm panjang jari hantu. tp pipih, kalau makan terus bedal dgn tulang dia sekali, cuma buang kepala ngan isi perut dia je....

xOxO~fixa~ said...

aku pun jawa...tapi aku rasa apa yg jeman ckp tu cara belah kampung aku buat la...batu pahat...huhu...btw nice najel..
=))

Najla Shuhud said...

Jeman> Ooo, yg itu.. kalau yg itu saya tau.. haha..

Fixa> Ha'a, Nasi ambeng yg jeman ckp tu mmg belah batu pahat punye.. Ni yg area teluk intan punye kot.. haha..