Lidah Oh Lidah

Dah 2 hari aku kurang bercakap.. Bukannye apa, lidah aku kena ulser.. Sakitnye hanye Allah yg tau.. Aku br realize yg aku ni sbnrnye selalu terkena ulser mulut & lidah.. Paling teruk aku kena dulu mase 1st year kat Gombak.. Mase tu bulan pose.. Mmg dugaan ah.. Ulser aku time tu mmg dasyat sampaikan Bee, roomate aku dulu geli nak tgk sbb ulser tu dah mcm bentuk sarang tabuan.. Mmg besar.. 2 minggu baru baik & selama 2 minggu tu la aku xleh ckp.. Guna bhs isyarat jer.. Kalau waktu nak makan xyah ckpla dia punye sakit.. Ya Allah, punye nak tahan sakit tu sampai barair-air la bijik mata.. Kalau ulser mulut tu, aku leh tahan lg tp kalau lidah mmg aku surrender.. huhu..

So, apa punca sbnr ulser ni? & mcm mana nak sembuhkan penyakit ni? Jom kita kaji sama2.. Petikan ni aku amik dr laman web myhealth..

Apakah puncanya?

Punca sebenar ulser mulut tidak diketahui. Ia sering dikaitkan dengan:
  • Stres
  • Perubahan hormon
  • Jangkitan
  • Kekurangan zat makanan
  • Alahan
  • Rawatan radiasi
  • Rawatan kemotrapi

Apakah masalah yang timbul berkaitan dengan ulser mulut?

Ia sering dihubungkaitkan dengan:

  • Rasa membakar di dalam mulut
  • Kesakitan
  • ketidakselesaan yang berpanjangan
  • hilang selera makan
  • Demam

Berapa lamakah ulser mulut akan sembuh?

Kesakitan akan berkurangan dalam tempoh 3-4 hari tetapi ulser biasanya akan mengambil masa 10-14 hari untuk sembuh sepenuhnya.

Apakah yang boleh dilakukan untuk mengurangkan rasa sakit?

Cuba petua di bawah untuk menghilangkan rasa sakit:

  • Berkumur dengan kumuran antiseptik
  • Sapukan gel analgesik atau gel penahan sakit
  • Kekalkan kesihatan mulut yang baik
  • Makan makanan yang lembut
  • kurangkan makanan pedas dan berempah
  • Minum air secukupnya

Aku bersyukur sangat2 aku x kena ulser pada waktu2 genting. Contohnye mase prentation FYP. Kalau x hbs aku.. Tp ms ulser yg teruk tu, aku ade presentation tuk Halaqah.. Aku 1 group ngan Kak Naz.. So, terpaksalah kak Naz bentang sorg2.. Gred aku teruk gakla tuk Halaqah tu sbb markah present kurg.. Tp, seb baik Halaqah je pon. Cuma ia mencacatkan sikit result aku time tuh.. huhu.. Ok, aku harap ulser aku ni cepat2 sembuh.. Jap g, aku pn nak kuar gi farmasi nak beli gel Bonjela tu.. hehe.. Daa~
Category: 4 comments

4 comments:

ajezahmad said...

Ulser tuh mcm mana rupanyer? Luka ker? Kalo luka kat mulut, aku penah la kener. PEdih2 tuh ker?

NajLa ShuHuD said...

@Ir A.Aziz: Ulser tu mcm luka tp dia berbentuk bulat cam kawah warna putih.. Mcm yg aku kena skang ni cam tu la tp dia bengkak skali.. Huhu, mmg sakit.. Aku ingat nak display gamba td tp geli plak.. hehe..

Unknown said...

So mcm mna nak overcome ulser ne.. sbb my husband asyk kena ukser je,. Smpai nk mkn pon xboleh ...

Unknown said...

Byk minum air putih.