Di mana hilangnye sifat belas kasihan sesama insan..

Hari ni aku gi 2 majlis kenduri.. 1 kenduri kawan bapak aku kat Kubu Bharu & yg 1 lg kenduri sepupu mak aku kat Gunung Besout.. Yg ikut anak2 dara je.. Aku mestila kena ikut sbb kena jd driver x bergaji.. huhu.. Tp x kesahla sbb aku mmg suka pergi majlis kenduri kendara ni.. haha..
Tp.. Apa kena mengenanye ngan tajuk post aku kali ni? Ha.. inila yg aku nak ceritakan kat korg semua tentang satu kisah benar yg mmg terjadi kat depan mata aku sendiri.. Peristiwa tu terjadi mase kitorg on the way nak balik umah.. Mcm bese, aku la yg pandu keta.. Sedang aku memandu sambil menikmati pemandangan hijau sawah padi, tetiba aku terpaksa memperlahankan kenderaan yg aku pandu. Ada sebuah keta di depan aku yg memandu dgn kelajuan kura2 30 km/j.. Argh! Tensionnye aku.. Nak potong tp keta berderet2 plak dr arah bertentangan.. So, terpakselah aku ikut rentak si kura2 ni.. No wonder la sbb keta dia sememangnye usang.. (Celupar sungguh mulut aku ni).. Tp xpe, ku tahan juga perasaan geram ni.. Sabar2..


Tgh aku leka perhatikan keta depan aku ni, tetiba si pemandu menghentak2kan tangannya keluar tingkap.. Ish, mcm pelikla lelaki ni.. Lepas tu, si pemandu mengepakkan side mirror ketanya & terus campak keluar.. Buang tebiat apa ke? Rupa2nye si pemandu tu tgh marah yg teramatla marah.. Tu ok lg.. X lama lepas tu, si lelaki ni tarik kepala penumpang sebelah dia.. Aku rase tu bini dia la agaknye sbb pompuan.. Tetiba lelaki tu bg penumbuk kat pompuan tu.. Aku yg terkejut ni terus menjerit & sekali gus mengejutkan mak, bpk & adik2 aku yg tgh nyenyak tido.. Apa yg dh terjadi ni? Tangan aku ni yg menggeletar.. Lepas tu, bertubi2 penumbuk dia bg kat pompuan tu.. Yg peliknye, pompuan tu mcm x melawan.. Semua pemandu dr arah bertentangan mmg pandang pelikla kat diorg ni.. Mn x nye.. Dah mcm drama kat TV.. Bayangkanla, dia belasah pompuan ni dlm keta.. Kesian sgt2 aku tgk pompuan tu.. Agaknye dh berdarah2 kot muka dia.. Aku rase cam nak tepon polis je.. Tp family aku ckp jangan sbb kita pn xtau apa hal sbnrnye.. Aku nak potong keta diorg, nak tgk sape orgnye tp family aku ckp jgn jugak.. Sbnrnye aku nak potong keta diorg pn rase takot.. huhu.. Dah nak sampai selekoh ke umah aku, lelaki tu belok ke arah bertentangan pulak.. So, takat tu je kitorg dpt saksikan kejadian ngeri tu.. Apa la nasib pompuan tu agaknye..


Aku x taula lelaki ni sbnrnye waras ke x.. Sbb tindakan dia tu bg aku mmg kejam.. Bayangkanla bila dia bg penumbuk yg bertubi2 kat seorg wanita yg lemah dgn menggunakan tenaga lelaki.. Mcm dh xde belas kasihan dh.. Dia mcm x kesian lgsg kat pompuan tu.. Sepatutnye, dia sbg lelaki kena melindungi tp ni sebaliknye pulak.. Aku pn x salahkan 100% kat laki tu.. Maybe pompuan tu ade wat s'thing yg kita x tau.. Tp, kalau nak bg pengajaran pon, x boleh ke gunakan kata2 & nasihat?? Berbincangla dgn cara yg baik.. X perlula nak guna kekerasan.. Adakah kekerasan tu jalan penyelasaian yg terbaik?? Mungkin kita leh gunakan org tgh jika perlu dah kalau nak ajak berbincang pn xleh.. Nak capai kedamaian dgn menggunakan kekerasan tu bg aku hanya menambahkan dendam & luka di hati je.. Sbg pompuan pn x perlula nak takut & merelakan tindakan lelaki yg sebegitu.. Negara kita ada undang2.. Mana yg bersalah, mesti akan terima hukuman.. Kalau x di dunia, akhirat ada.. X perlula nak tunjukkan sgt yg pompuan ni insan lemah..


Ish, aku ni dah ter'emo' plak.. Apa2 pun, korg mesti ade pandangan & penilaian tersendiri.. Muhasabahla diri kita..
Category: 5 comments

5 comments:

HamiWeeRAĆ© said...

kesian nyew pmpn 2. ase sedey plak sbb kita xdpt tlg dia kn. ntah laki dia ke, ntah penculik dia ke, ntah sape2 la 2. wallahhu'alam. smoga Allah melindungi perempuan itu. amin.

Najla Shuhud said...

@Hamiweerae: Betul tu Wee.. La mmg agak terkilan sbb xdpt nak wat apa2.. Just tgk kesengsaraan yg pompuan tu hadapi je.. Sampai skrg La asyik terbayang2 je.. Huhu.. Harap sgt yg pompuan tu selamat..

Ir A.Aziz said...

Giler ar weh. Ni kalah drama Melayu nih. Dalam drama Melayu pon, setakat penampar jer. Takut2! tp, kaluo aku, aku hon jer. Pastu pecut laju2. Hahaha!

BTW, laki yg pukul wanita adalah lelaki yg DAYUS! Harap maklum.

PrincessLiJo said...

Bapanya dasyat! Aku sakit kepala membacanya..siot je lelaki tu.. mmg guys suck! huh!

Najla Shuhud said...

@Ir A.Aziz: Jauh di sudut hati mmg rase nak hon tp kan tgn aku tgh shaking so xleh nak wat apa dh.. huhu

@PrincessLiJo:Tu baru membace Una, kalau Una dpt tgk mesti rase nak tampa2 kot laki tu.. Betul kate Aziz, yg tu adlh lelaki DAYUS