Mari membaca!

Salam semua..

Hari ini nak bg post ilmiah sikit serta nak mengajak sahabat2 sekalian untuk membaca buku2 ilmu..

Tiga hari yg lepas, aku & 2 lagi adik aku pergi ke Shah Alam untuk menemankan 1 lg adik aku ambik result dia.. (Pening tak baca ayat ni? Aku pun pening.. Muahaha).. Sementara tunggu dia amik result tu, aku dan 2 lg adik aku tu pergilah berjalan-jalan... Disebabkan proses nak mengambil result tu sgtla lamanye... Jadi, banyak tempat yg kitorg pergi..

1st Place: Tesco Extra
Kononnye nak makan tgh hari kat sini memandangkan jam sudah menunjukkan pukul 11.30 am.. Lapar seh tapi tgk menu semua macam tak best.. So, kitorg jalan-jalan je..

2nd Place: Giant Section 13
Dulu masa aku praktikal kat Glenmarie, inilah tempat favourite aku.. Kat sini jugakla aku terjumpa ramai artis.. So, kitorg decide mkn tgh hari kat sini je.. Menu pun blh tahan byk.. Sambil-sambil tu tgk brg.. Dekat sinila aku jumpa dengan sebuah buku yg puas aku cari kt Sg.Besar tp tak jumpa.. akhirnye aku jumpa kat sini.. Nak tau apa dia? Tunggu jap lagi aku cerita...

3rd Place: Plaza Alam Sentral (PAS)
Konon-kononnye nak main bowling.. siap dh rancang dr umah lg tu.. Tapi adik aku yg sorg tu tak sudah2 urusannye.. So tak berapa syok kalau main bertiga je.. Lagi pun ramai makhluk kat sana.. Akhirnye, kitorg tgk org main bowling jer.. Agak lama jugak melepak di situ.. Masa ni dah start bosan sbb tak tau nak gi mana dah..


4th Place: Jusco Bkt Raja
Lama betul adik aku nak dpt result dia... huhu~ So, kitorg pun pergila menuju ke Jusco.. Dahla tgh sale tapi memandangkan gaji tak masuk lg, ku tahan saja niatku ini.. Kat sini pun sekadar meninjau-ninjau sahaja.. huhu~ Nak tgk wayang, dah lewat ptg pulak.. Kaki aku bagai mahu tercabut dek kerana asyik berjalan.. Tapi agak berbaloi bila dpt cari presents untuk wedding kawan-kawan.. hee~


Agaknye kalau kaki aku ada mulut cenggini kot jadinye.. hoho~

Fuhh sgt letih..

Ok berbalik pada cerita buku tadi..

Sebenarnye buku yg dah lama aku cari tu tajuk dia "Indahnya Amalan Doa"- Dato' Ismail Kamus..

Aku tak habis menelaah lagi tp setakat yg aku baca ni mmg bagus untuk kita amalkan doa-doa dlm buku ni.. Sebenarnye, sebelum buku ni keluar, ade satu lg buku yg pertama.. Tajuk dia, "Indahnya Hidup Bersyariat"..


Kalau bab-bab buku agama ni bapak aku la yg rajin membelinya.. Selama bapak aku suruh anak-anak dia baca, aku mengaku sangat jarang aku start nak baca buku-buku agama ni.. Sebab utama adalah cara penyampaian buku tu sendiri.. Kadang-kadang terlampau berjela-jela.. Bukan setakat nak baca, tgk pun dah jadi malas.. Terus tutup balik.. (Teruknya aku.. huhu)

Tetapi, setelah aku membuka buku "Indahnya Hidup Bersyariat" ni, aku terus jatuh cinta nak membacanya.. Cara penyampaian yg mudah nak faham.. Setiap penerangan diselangi dgn gambar, jadual, & carta aliran.. Tak ke menarik tu namanya? Sangat berbaloi kalau anda beli buku ni.. Kalau ada apa-apa kemusykilan ttg solat ke, puasa ke, amalan harian biasa ke, hatta bab munakahat pun ada..

Satu lagi bahan bacaan yg nak dikongsikan di sini adalah majalah Solusi..

Ini pun bapak aku yg start beli.. Bila aku start membelek-belek jadi seronok pulak nak membacanya.. Serius byk isu yg dikupas kat dlm majalah ni.. Kalau nak diterangkan kat sini, sampai esok pun tak cukup.. Baik korang pergi beli sendiri & baca puas-puas.. Apa yg penting, korang boleh dapat ilmu yg bermanfaat.. Ok, sampai sini dulu ye.. (^_^)
Category: 0 comments

0 comments: