Sabar itu indah

Sabar itu indah.. Ye ke indah? Erm, mungkin akan jadi indah kalau kita betul-betul bersabar.. Maksudnye anda berjaya mengawal nafsu amarah anda.. Nak-nak di bulan puasa ni kan.. Syaitan dah sah-sah digari.. Jadi, inilah masanye anda semua nak menguji atau 'mengetest' meter kesabaran anda..

Aku dah byk dengar salah satu cara nak kurangkan sikap panas baran dengan cara kita mandi.. Badan kita ni mempunyai aura suhu yg berbeza dari hujung rambut sampai hujung kaki.. Suhu badan semakin tinggi dari kepala ke kaki.. Oleh sebab itu, kalau kita mandi, hendaklah membasahi kaki terlebih dahulu sampailah ke bhg kepala... Aku rase berkesan jugak sbb aku ni boleh tahan jugak sabarnye.. hehe (perasan tak hengat)

Cerita ttg sabar ni, sbnrnye, dah 2 minggu aku mengajar di sekolah menengah YK.. Majoriti pelajar cina.. Aku ditawarkan utk mengajar subjek english.. Bukan senang ye sbb nak kene ajar literature lagi.. Mmg terkial-kial.. Dahla masuk-masuk terus mengajar.. Haru seh.. Sebelum masuk kelas, aku telah diberi nasihat oleh ramai cikgu-cikgu kat situ suruh aku BERSABAR.. Alamak ai, aku agak mesti budak-budak ni dasyat..


Sekali masuk kelas, mmg tepat jangkaan aku.. Tak perlu rasanye aku describe satu-satu perangai mereka.. Nanti korang pening nak membacanye... Cukup aku cakap hampir 80% pelajar yg aku ajar ni tak hormat langsung dengan cikgu.. Aku dinasihati supaya cuba paham keadaan pelajar.. Tapi serius, sangat susah nak ajar diorg.. Berdoa jelah untuk yg terbaik.. Diorg ni kebanyakannye datang sekolah buat syarat je.. Dahla ramai yg tak paham sangat bhs inggeris, bahasa melayu pun still tak fasih.. huhu~ BERSABAR....


Agak-agak adela kot muka aku jadi macam ni masa mula-mula nak paham perangai pelajar aku tu... haha

Minggu pertama mmg exhausted sangat-sangat + pening kepala yg sangat dasyat disebabkan kerenah pelajar yg mcm ni.. Tapi, sekali lagi aku kene byk-byk BERSABAR... Bagi je yg terbaik.. Semoga Allah redhai apa yg aku lakukan ini.. Amin~

Category: 2 comments

2 comments:

Nur Adibah said...

Jadi guru mmg kena byk bersabar. huhu.

Najla Shuhud said...

ye, tapi bila berhadapan anak murid yg mcm ni lg kene gandakan kesabaran kita.. huhu.. InsyaAllah boleh..