My First Job Interview

Dah lamanye aku x update blog ni.. huhu.. Bukannye apa, sbb rutin harian aku mcm bese je hari2.. Ni terpanggil nak update balik sbb nak berkongsi ngan korg pasal job interview aku semalam..
Hari Selasa hari tu, aku dpt panggilan dr company Natural Wellness Industries Sdn Bhd bgtau suh dtg interview untuk position Quality Control Officer pd hari Khamis jam 2.30 ptg. Company tu terletak kat Cheras. So semalam, disbbkan aku ni x berapa nak berani drive sorg2 kat KL, bapak aku mintak cuti semalam semata2 nak anta aku.. huhu.. Thanks to him sbb x pernah letih melayan kerenah anaknye ni ha.. Kul 10 pg kitorg bertolak dr umah.. Kebetulan plak umah pakcik aku kat Cheras. Rupa2nye, selepas meronda2 mencari company tu, tmptnye terletak betul2 seberang jalan umah pakcik aku.. Dekat yg teramatla sgt.. haha.. Tp sbb selama ni tmpt tu terselindung ngan pokok besar, so, xdela nampak gah tmpt tu..
Lepas dh mkn tgh hari & solat, aku pn pegila masuk company tu.. Lupa plak nak bgtau, company tu adalah sabuah syarikat pharmaceutical & cosmetic.. Masuk2 je dh kena tukar selipar sbb area tu dekat ngan GMP area so, kenala pastikan yg kite ni x bwk masuk any benda asing dr luar.. Ms kat bilik menuggu tu aku nampak ade 4 org lg dak pompuan.. Alamak terase aku ni mcm ganjil & klaka pon ade gak.. Sbbnye, ms interview tu aku mengenakan baju kurung warna pink. Kononnye bg matching ngan fail aku tu la.. hahaha! Ntah apa2 je.. Mmg akula yg paling menyerlah sekali berbanding diorg sbb diorg berpakaian gelap2 belaka..
Bila dh selesai isi borg semua, kitorg kena tunggu lama gakla dlm 20 min sbb tunggu diorg nak prepare. Pahtu dia panggil masuk lima2 sekali.. Rupanye dia interview sekali ramai.. Kire aku tuk sesi pertama.. dia ade 4 sesi.. So, maybe dia interview tuk 20 org.. Org yg interview kitorg tu org cina nama dia miss Liew.. Agak strict orgnye.. Aku mcm besela, ble time2 mcm ni mmg darah gemuruh aku agak ssh nak dikawal.. Tp aku bersalawat byk2 bg tenang sikit.. Mula2 dia suh introduce diri masing2.. Ms tu ade dak yg dok sblh aku ni dr USM.. Pergh, mantap wei.. Cara dia ckp, mmg confident habis.. Speaking pn lancar je.. Aku pn apa lg, wat2 la confident jugak.. Bajet aku lg terror dr dia.. haha! Padahal, dlm hati hanye Allah saje yg tau perasaan aku time tuh.. Untuk pengetahuan korg, aku adlh candidate yg paling tua sbb yg lain umo 21, 22, 23.. huhu.. Interviewer tu tanyela psl pengalaman, strength, weakness, & bese keja dlm lab ke x.. Selain tu dia ade bg situasi, pahtu tanye apa kite akn buat dlm situasi yg dia bg tu.. Aku pn apa lg, hentam je la.. Menggoreng2 sampai hanget.. hahaha! Ble dh nak habis tu, dia bg peluang tanye soklan.. So aku dgn pantasnye terus tanye soklan yg sbnrnye aku sendiri pn tau jwpnnye.. Saje nak mempoyokan diri.. Kalau nak harapakan ms bljr dulu.. Haram aku nak tanye soklan.. Haha!
Sbnrnye, aku gi interview ni nak cr pengalaman je memandangkan ni adlh 1st job interview aku.. Kelebihan aku berbanding candidate yg lain, aku ada pengalaman ngan GMP ms internship kat Phytes dulu.. Mcm tu pn, aku jwb soklan psl GMP tu agak tersekat-sekat gak.. huhu.. Cuma mase dia tanye psl documentation tuk GMP tu aku xreti nak jwb.. Seingat aku ms bljr dulu, xde pn Dr.Mai sentuh psl document.. Ke, aku yg xdgr or tertido agaknye..
Hmm, tu je la yg aku nak kongsi psl interview aku.. Kalau dpt pn, aku kena pertimbangkan dulu sbb aku sbnrnye, nak gi regist kat SIRIM Sabtu ni tuk training Food Safety Management System. Bapak aku suh gi training tu.. Aku pn fikir mcm tu gak coz ble dh dpt sijil tu nanti, lg sng nak mintak keja.. Ok, daa~
Category: 4 comments

4 comments:

Nur Adibah Md Azman said...

Pergh, da gi interview beb..Aku dok kat GEMS jela..Kwn2 aku dok sibuk g interview. Aku haram tak dpt ape panggilan pun..hoho..

NajLa ShuHuD said...

Ala, aku gi nak cr pengalaman dulu.. Ramai wei calon, yg dia nak amik sorg je.. Harapan agak tipis la.. huhu

Anonymous said...

xpe La.. at least ade da jgk merasa g interview.. iskkk.. seram je..
wee nih lg jiwa kacau sbb kwn2 sume da sebok g trening la, interview la, dpt kije la..
uhuuuuuu~

Salihah said...

perghhh sgt kagum la!
pasti dr mai pun kagum..
hehe..aku jela menambah lemak je dok ruma ni..hoho

aniway,aku br bukak blog ko ni..sgt chanteks la..suke!